
ක්රි.ව. 164-192 කාලයේ සිටි කනිෂ්ක තිස්ස රාජ්ය යුගයේ කැළණියේ වැඩ විසු භික්ෂුන් වහන්සේලාට විනය කර්ම සදහා පොහොය ගෙයක් කරවා ඇත. ක්රි.ව. 214-236 කාලයේදි වෝහාර තිස්ස රජු විසින් චෛත්යයට වස්ත්ර පුජාවක් කළ බවද, ක්රි.ව. 1250-1285 කලයේදි දඹදෙණියේ විසු දෙවැනි පරාක්රමබාහු රජු විසින් පසු මහල් ප්රාසාදයක් කොට ඔත්පිළිම ගෙය සහ තිවංක පිළිම ගෙය පිළිසකර කරනු ලැබු බව සදහන් වේ. කෝට්ටේ රාජධානිය කරගත් හයවැනි පරාක්රමබාහු රජුගේ රාජ්ය පාලන සමයේදි දේශිය වශයෙන් මෙන්ම බුරුමය වැනි විදේශිය රාජ්යවලද කැළණිය ප්රචලිත වන්නට වු අතර ආගමික සබදතා වැඩි දියුණු විය. කළ්යාණි ලිපි නමින් ඵලකය ප්රතිෂ්ඨාපනය කළේ එදවසය.
තවද කැළණි නගරය ඵෙතිහාසික වශයෙන් වැදගත්කමක් ගන්නේ එය කැළණිතිස්ස රජුගේ (බුද්ධ වර්ෂ පළමු සියවස) ප්රධාන නගරය වූ බැවිනි. පහළොස්වන සියවස කාලයේ ලියැවුණු සැළලිහිණි සංදේශයෙහි කැළණි පුරවර පිළිබඳව අගනා වර්ණනා ඇතුලත්වී ඇත. ලාංකික ඉතිහාසය පිළිබඳ දැකුම්කළු සිතුවම් රාශියක් සෝලියස් මෙන්ඩිස් චිත්ර ශිල්පියා විසින් කැළණි විහාරයේ සිතුවම්කර ඇත.
තවද සෑම වසරකම පැවැත්වෙන දුරුතුමහා පෙරහැර නැරඹීමට දහස් සංඛ්යාත බෞද්ධයන් අමතක නොකරති. කැළණිය විශ්ව විද්යාලයය කැළණි නගරයේ කොළඹ-නුවර මාර්ගයට ආසන්නව පිහිටා ඇත.
0 comments:
Post a Comment